Hämta material till julpyssel i egen trädgård. Lyxkänsla på den.

Jag är säsongsarbetare på en handelsträdgård. Den är stängd nu över vintern och jag går hemma och väntar/längtar tills våren kommer. Det är många trädgårdsidéer som trängs i min skalle, både för jobb och för vår egen plätt på jorden. Måste göra något innan kreativiteten sprutar ur öronen. Julpyssel är väl lämpligt just nu?

Var till Falu gruva på julmarknad. Absolut utan köpbehov på något annat än LissEllas senap och vuxengodis från ekologiskt litet ostmakeri. Åsbergets gårdsmejeri i Bräcke visade sig vara ett fynd. Tre goda ostar ligger i vårt kylskåp och väntar. Starksenapen S-special är en viktig ingrediens i saltlagen till vår julskinka. Den står nu och gottar till sig i jordkällaren.

När vi gjort våra inköp strosade vi runt och bara tittade. Många fina saker och jag blev lite småkär i några grantomtar. Men att stämpla vintertid är inget man blir rik på så jag höll hårt i mina stackars pengar och tänkte att det där kan inte vara så svårt att göra själv. Lite nytta ska jag väl ha av min floristutbildning. Mannen i mitt liv gjorde stommen (en pinne på en platta) och letade fram spoltråd. Jag tog sekatören och gick loss på granen och thujan.Vi har en död gammal gran som det inte blivit av att ta bort. Gudskelov säger jag nu. De mossklädda grenarna passar utmärkt som tomteskägg. Julmarknadstomtarna hade trassligt bomullsvadd. Jag tror det här håller längre.

image

image image image

Nöjd med resultatet kände jag att jag vill göra fler. På´t igen bara! En stomme till och mer grenar men nu har vi inga fler gamla tomteluvor. Däremot en julstrumpa som inte använts på många år. Den duger utmärkt som mössa.

image image

Idag är det lucia och natten har varit kall. Frosten har lagt sig över tomtarna. Snyggt! Tänk sen när de får snö runt fötterna. Det tror jag blir bra.

image

Kanske kan stommarna även användas till våren? Knoppande björkris, ett förkläde, ett huckle, en kvast och en kaffepanna. Simsalabim: en påskkäring! Kan vi sedan övertala katterna att sitta bredvid en stund blir det perfekt. ”Ja, fånt vi si då”

Kommentera

