Höst

”Det går emot höst, det börjar bli kallt, det blir alltmer gott att vara inne” så sjunger Björn Afzelius i en av sina vackra sånger och jag är böjd att hålla med.

Den här helgen har det varit strålande väder, känns lite som en av de sista för året, och vi har passat på att plocka undan möbler och pynt. Skönt att få det gjort innan snögloppet kommer. Jag gick runt med kameran och fångade några höstglimtar

DSC_0006DSC_0008

Än rinner vattnet i dammfåran. Snart ska vinterpumpen igång för att hålla lite av dammen isfri. Vi vill inte att fiskarna ska dö av syrebrist och sumpgas.

Vedförrådet är fullt, braskaminen ska väckas ur sin sommardvala.

DSC_0015DSC_0022DSC_0001DSC_0024

Gräsrabatten har fina vippor, Höstsilverax och Klematis ”Barbara Jackman” står givakt i bakgrunden.

Veronica ”rothfuchs” samsas med fröställningar av Gullclematis.

Störst och ståtligast just nu: Rosenflockel

Sedan en rabatt som bara blev påbörjad. Lägger ner det projektet för i år och tar nya tag till våren.

DSC_0018DSC_0029DSC_0019

Sydafrikapelargonerna har inte fattat att de bor i Sverige numer. NU kommer stora, kraftiga knoppar på flera av dem. Jag ska låta dem flytta in så får vi se hur det blir.

Vid slipersen samsas stora och små Kärleksört med nävor. En humla fyller på vinterförrådet av nektar.

DSC_0025DSC_0014DSC_0026

Timjanfloden har ebbat ut men Höstanemonerna har några blommor kvar.

I bärlandet finns nu bara Björnbär kvar att äta, minns med glädje att bara häromdagen plockade vi de sista jordgubbarna. Lite vattniga i smaken men ändå, att gå ut i sin trädgård och plocka jordgubbar ända in i oktober. Lyxigt!!

Vår hustomte har somnat i sin hängmatta under krikonträdet. Han är helt slut och orkar inte ens läsa färdig sin bok.

9 thoughts on “Höst

  1. Hej!
    Här har också plockats in i dag.
    Här finns också bara björnbär att äta nu när vindruvorna blivit saft.
    Jag vill gärna visa dig pelargoner och gör ett försök till, men nu har de blommat ut.
    Många hälsningar
    Ulla

  2. Jag försöker en gång till! Just de här fick stå i växthuset men annars blommade de på altanen. Jag kunde ju inte ta hand om alla så jag gav bort till grannar o hade ett 20-tal med till växtbytardag. Den andra sorten jag hade blev det bara blad på. Hälsningar Ulla/ Skickat från min iPad

    • Nu har jag lusläst och klickat på allt i din kommentar men hittar ingen bild. Synd! Däremot kan jag berätta att vårt krikonträd är proppfullt med bär. Mycket hamnar i våra magar och än mer faller till marken där det blir nya små plantor. Överallt! Kram!

    • Tack! Jag gillar hösten, den är så kravlös. Dags för mys i läsfåtöljen med en bra bok, skön filt och kurrande katter i knät. Släpper trädgården nu tills suget börjar igen efter jul. Kram på dig!

Kommentera

