Bärlandet är klart! Äntligen!

Det tog ett år men nu är det klart och jag är mycket nöjd med resultatet. Ibland är det bra att projekt drar ut på tiden så att tankar och handling hinner ikapp varandra. Det verkade så enkelt från början, jag tyckte jag hade stenkoll på hur det skulle vara. Vad vi skulle låta växa där och hur. Men… Vet inte hur många gånger jag ritat om planskissen och hur många gånger jag ändrat mig om vilka bär/frukter som ska bo där.

Något som hela tiden varit självklart är att de bär vi fått av Farbror Nisse ska vara där. Nils Örnefeldt, en gammal pensionerad trädgårdsmästare som vi haft glädjen att bo granne med i 30 år. Han finns inte längre i livet men de buskar och den kunskap han gav mig vid våra fikastunder finns kvar. Jag hör fortfarande hans röst där han satt på sin rullator och pekade hur vi skulle klippa våra fruktträd. ”Tre knoppar och på tapp.”

Mannen i mitt liv känner mig så väl, han väntar lugnt tills jag velat klart. Då först kliver han in och intensivhjälper mig, bl.a. med att svetsa ett växtstöd till björnbäret. Till slut blev det så här, sett från alla vinklar:

DSC_0003 DSC_0005 DSC_0006 DSC_0008 DSC_0009 DSC_0010 DSC_0011 DSC_0015 DSC_0020

I de olika lådorna växer:

1. Fläder, Sambucus nigra och smultronplantor av okänd sort.

2. Röda hallon, också okänd sort, från Farbror Nisse.

3. Gula hallon, Rubus Golden Queen

4. Krusbär, Ribes röd Hinnonmäki som buske och gul Hinnonmäki, uppstammad

5. Blåbär, Vaccinium corymbosum Reka och Vaccinium Angustifolium Emil

6. Svarta vinbär, Ribes nigrum Ben Garn och en buske från Farbror Nisse. Öjebyn?

7. Två röda vinbär från Farbror Nisse. Vet ej sort.

8. Vita vinbär, Ribes Gullan och ett rött vinbär av okänt ursprung.

9. Björnbär, Rubus Himalayan Giant och ett vitt vinbär från Farbror Nisse.

10. Jordgubbar, Fragaria Aromas, Fragaria Korona och Fragaria Sonata.

11. Vita jordgubbar, Ananas Aardbei Pineberry.

12. Två blåbärsbuskar. En hög och en låg, har ingen aning om sort plus två små lingonplantor, Vaccinium Red Candy.

Två fruktträd blev det också. Ett plommon, Opal och ett körsbär, Stella.

Nu återstår bara att sitta på soffan som passar så bra tillsammans med det gamla trappräcket och vänta på att bären mognar. Någon gång i framtiden kanske det blir gärdesgård eller någon liknande form av staket runt bärlandet. Men bara kanske, vi får se.

DSC_0019DSC_0018DSC_0016DSC_0014

Kommentera

