Historien om våra trädgårdsplattor.

Jag gillar stenar! Stora, så det ser ut som att en jätte kastat in dem i vår trädgård. Inte samlat, arrangerat någonstans utan lite här och där. Mannen i mitt liv är inte lika förtjust. Han tänker ju så praktiskt den Mannen, det ska vara enkelt att komma fram med åkgräsklipparen!! Då blir det till att jämka och lirka med varandra och stenarna hamnar i rabatter. Jätten har kastat och jag har planterat runt om. Alla nöjda och glada. Tack gode Gud för käre bror och hans lastmaskin.

DSC_0013 DSC_0017 DSC_0029

Men när min stenvurm kom till att jag ville ha talesätt på stenar lite här och där då satte både Mannen och det lokala stenhuggeriet ner foten. Stenhuggaren sa att det måste vara mycket speciella stenar, de skulle vara släta på ett visst vis och lagom runda på ett annat sätt och käre maken totalvägrade följa med till grustaget för att leta efter passande objekt. En sten hade kanske gått, men fyra, nej där gick gränsen. Det antalet måste det vara för jag har just fyra ordstäv som fastnat av olika anledningar. Ett såg jag på ett bakgårdskafé i Sydafrika, två kommer från en trädgårdsresa i Somerset och ett sitter som kylskåpsmagnet i vårt kök. Har gjort sedan vi byggde huset.

Däremot hade stenhuggaren sått ett frö i mitt huvud. Han hade föreslagit plattor, han hade spillbitar från när de gör gravstenar. I hans värld var de perfekta, blanka och släta. Jag kände spontant att aldrig i livet, varken jag eller Mannen vill ha gravstenar liggande på vår gård. Men då idén grott ett tag började vi tänka på vanliga trädgårdsplattor och stenhuggeriet fick ett nytt besök. Han påtalade noga att i så fall måste det vara släta plattor och när jag frågade vad det skulle kosta tänkte han… länge… innan han drog till med tusenlappar! Jag såg hans tanke: nu tar jag i så det envisa fruntimret backar. Han var inte intresserad av detta i hans ögon konstiga uppdraget.

DSC_0053 DSC_0054 DSC_0055

Det slutade med att vi åkte till byggvaruhuset, köpte nio plattor och lämnade fyra hos huggaren. När jag hämtade och betalade erkände han till sist att det inte blev så tokigt. Jag bjuder honom på den affärsidén. Hoppas han förvaltar den väl vart han än är för strax efter slog fabriken igen och försvann. Vi har i alla fall Sveriges snyggaste grusgång och det är roligt att se reaktionen på besökare när de upptäcker att det står något på några av de plattor de går på. De vänder och börjar om från början. Får vi någon gång för oss att flytta då tar vi plattorna med oss, även om det blir till en lägenhet.

DSC_0060

2 thoughts on “Historien om våra trädgårdsplattor.

Kommentera

