Pelargoner från Sydafrika

Under vår trädgårdsresa till Sydafrika drogs jag med i den allmänna ivern och spontanköpte pelargonfrön. Jag, som vet så väl att fröer inomhus inte tycker om mig. Glömmer ju att vattna! Tacka vet jag de som jag kan stoppa direkt i jorden därute. Därför ska det här projektet bli spännande att följa, jag får skärpa mig helt enkelt.

I påsen fanns fröer av tre olika sorter, P. capitatum, P. betulinum, P. cucullatum, blandat. Har ingen aning vilket frö som ger vilken sort. Också spännande. Dessutom låg det ett rosa, tunt papper däri, Cape Smoke Seed Primer, ett läskpapper indränkt i rök som fröna ska ligga i ett dygn. Då tror de att det varit en brand vilket är en förutsättning för att många växter i Sydafrikas fynbos ska gro. Jag har gjort allt enligt konstens alla regler och till min stora lycka så gror det!

IMG_1156 IMG_1158 IMG_1201

 

10 thoughts on “Pelargoner från Sydafrika

  1. Jess! Nu får du skärpa dig ;-))! Har man åkt så långt för att skaffa fröer ja, då får man ANSTRÄNGA sig ;-))! Så spännande med fröer från självaste moderlandet.

    /Anja

  2. Hej! Hittade av en tillfällighet din sida när jag återigen försöker artbestämma mina afrikanska pelargoner. Jag köpte också en påse pelargonfrö med 3 sorter när jag var i Kirstenbosch i november 2014. Jag har nu ett 50-tal plantor som jag tycker ser likadana ut😏
    Svårt få plats med dem i växthuset eftersom de gärna brer ut si efter omplantering 😅
    Jag har de svenska namnen och bestämde mig igår för att artbestämningen får vänta tills blomningen.
    Hoppas få följa dina pelargoners utveckling!
    Vänliga hälsningar
    Ulla
    Ingarö

    • Jodå, jag är på gång att plantera om dem så bilder kommer så småningom. Kul att vi var i samma butik och köpte av samma produkt. Du verkar få ut mer av dina frön för så många som 50 grodde inte här.

      • Hej! Om det blir något att visa så återkommer jag med bilder på mina plantor, de verkar i alla fall att trivas i växthuset!
        Hälsningar
        Ulla

  3. Hej! Vet inte om min hälsning kom fram, den åkte åkte bara iväg när jag skulle testa att bifoga bild på pelargon. Jag gjorde nog fel😒

    Hälsningar
    Ulla

      • Vad roligt! Mina Bollpelargoner blommar nu men Hjälmpelargonen har inte kommit i gång ännu. Skall se om jag kommer på hur man kan bifoga några bilder till dig!
        Hälsningar
        Ulla

  4. Ping: Sydafrikapelargonerna mår bra! | MammaGrip

Kommentera

