Kanske ska jag börja skriva dikter?

Idag yr snön utanför fönstret och jag har långtråkigt. Har hört någonstans att det är bra för fantasin. Roar mig med att försöka skriva en dikt. Har ingen aning om det finns regler för hur det ska vara. Men i någon diktgenre passar den här säkert in. Dikten om min brudbukett och lite om floristyrket.

  Brudbuketten

 Idag kommer blommorna

de blommor som skall vara i min brudbukett

 Veronicarosor, rosa och med ljuvlig doft

Fresia, med färg som matchar tygprovet försäljaren fick

tyget till blusen min mamma har sytt

de gröna skira bladen som skall vara bakgrund

 Jag lyfter locket till lådan

här ligger de, törstiga efter lång färd

Ropar – vi vill ha vatten

Rosornas taggar plockas bort

aj, där kom lite blod på fingret

ingen tid till ömkan, på med plåster

 Nu är blommorna i vatten

dricker till sig fin spänst

behöver stå någon dag för att inte vara för knoppiga

 I morgon innan daggen dunstat

plockar jag vitsippor i min hage

fyllda med nattfukt och försommar

 Allt är klart

jag har bundit min brudbukett

rosor, fresia, vitsippor

alla sitter säkert där de ska vara

det skira bandet hänger vackert

 Jag står som lycklig brud

lyfter buketten

låter doften nå min näsa

rosorna smeker mina blossande kinder

ingen tagg glömdes kvar

 

Kommentera

