Nu är mc-sommaren slut.

Hösten 2011 skrev jag det här i MC-folket. Lika aktuellt i år, enda skillnaden är att den vackra röda HD:n bytts ut mot en lika fin svart cykel. Komforten är om möjligt ännu bättre och vi har nu låsbara packväskor. Synd att man ska behöva tänka på sådana detaljer men när vissa inte vet skillnaden på ditt och mitt så…

Nåväl, så här skrev jag om bönpallskomfort och packningsteknik.

Behöver du verkligen allt det där?

Nu är det höst och vi ser tillbaka på en härlig mc-sommar. Av olika anledningar har vi inte gjort någon resa med övernattning de senaste åren men denna sommar blev det äntligen av. Kan bero på vårens mc-byte. Vi sålde bort vår Yamaha FJR som maken aldrig kom riktigt överens med och fick istället hem en Harley Davidson Heritage Softail. En röd, mycket vacker, och den låter som en gammal, trasig folkvagn. Man och motorcykel skiner ikapp. Han berättade att han länge önskat sig en ”glidare” och undrade vad jag tyckte. Jag ska inte köra eller meka så är den bara fin och bönpallen är skön då är jag nöjd. Det är den här och jag har fått ryggstöd, vilken lyx. Undrar varför inte tidningarna testar passagerarkomforten mer. Tyvärr finns det touringcyklar med stenhård dyna och fotpinnar så högt att knäna nästan når hakan. Försök åk mer än en timme på en sådan. På vår nya finns inga obekväma problem.

När vi gör oss semesterklara tänker jag på hur bra vi motorcyklister packar. Inget onödigt här inte. Ni ska se att snart inför flygbolagen (läs Ryan Air) en ny regel. Du måste göra några mc-resor innan du får åka charter. Tänk vad mycket lastutrymme de skulle spara. Minns första bilsemestern efter att vi sålt sidovagnen. Hade inga speciella planer och tältet fick följa med utifall alla stugor var uthyrda. Packade som vanligt, struntade bara i de vattentäta påsarna, och började lasta bilen. Maken kom in och frågade om jag verkligen fått med allt. Vadå? Jag hade kostat på oss lyxen av några extra ”bra-att-ha-klädesplagg” och kunde inte komma på något mer. Följde med och såg att det fanns hur mycket plats som helst kvar. Vad har de i sina bilar, de som har både kombi och takbox? Vi tittade på varandra och slogs av samma tanke. Vi tar med oss varsin baden-baden! Snacka om att skämma bort sig.

För att återgå till årets semester så var vi lite ringrostiga. Lite bekvämare och lite mera tänk om… Väskorna på nya cykeln är snygga men inte jättestora. Men allt går, att packa motorcykel är som allt annat, har du en gång lärt dig så kan du. Efter några gånger fick vi till det och vid hemresan hade vi lärt oss stuva så det fanns till och med lite plats över.

Det känns skönt att komma hem och inte ha skjutsat runt en massa kläder. Kläder som inte använts men ändå måste tvättas. Inga konstiga souvenirer som bara tar plats. Bara hjärta, hjärna och kamera fyllda av minnen. Jag sorterar foton, renskriver vår dagbok och maken putsar och gör cykeln vinterfin.

Vi ses därute igen nästa sommar!

DSC_0005_1024_17     IMG_0480

 

Det här var den sista funderingen jag skickade till MC-folket. Alla åtta finns under fliken Bönpallen. Men oroa er inte, det är mycket som far runt i huvudet när jag sitter där så det kommer säkert mera tankar farande in här på bloggen.

Kommentera

