Ett trädgårdsprojekt klart och nästa på gång.

Årets stora projekt är nu klart. Den nya rabatten som ska dölja de fula locken till avloppstanken. Jag har grävt upp och delat växter som Sköldpaddsört, Veronica, Malva, Vårkrage och marktäckaren med små vita blommor som jag totalt glömt vad den heter. Går under namnet: sån som farmor hade.

Av trädgårdsmästaren på Bäsna, underbara Camilla, har jag fått vackra Höstanemoner och jag har flyttat dit mängder med Timjan från en annan del av trädgården. Den som ska vara som en flod runt locken. Det enda jag har köpt är en Rosenflockel och vårlökar.

Lökarna hällde jag i en skål, rörde om och kastade ut. Grävde sen ner dem där de hamnade. Det blir en rolig röra i vår.

  DSC_0008   DSC_0009

Här är det grävt och klart! Jag hoppas jag är hemma första gången slamsugaren kommer, backar han bara tillräckligt långt in behöver han inte kliva i rabatten.DSC_0010 DSC_0011

Någon gång när jag vunnit mycket pengar ska det stå en stor och tung stenstaty här. En sådan där som känns skön att ta på och bara blir vackrare ju äldre den blir.

 

Nu har jag dragit igång nästa projekt.

Vi ska göra ett bärland. Här och det blir en yta på 7 x 11 meter. Hmm, till att börja med iallafall.

DSC_0051

Första ”spadtaget” och käre bror med sin maskin gör att det blir en bra start. Får se hur mycket som hinns med innan vintern. Mannen i mitt liv ska gå över med jordfräsen och det ska dit markduk. Sedan ställer vi ut pallkragar, skär bort duken som blir i botten så buskarna når långt ner i marken och fyller med grus runt och mellan. Grannen håller med väl brunnen hästgödsel och  bra jord att fylla upp med det har vi.

DSC_0055 DSC_0061 DSC_0065 DSC_0066

Här är min planritning.

DSC_0076 Här ska det växa.

  • Svarta, röda och vita vinbär. Vanliga buskar och på stam. Hallon
  • Röda och vita jordgubbar
  • Blåbär. Höga och låga.
  • Fläder
  • Björnbär. Helst taggfria.
  • Röda krusbär. Buske och på stam.
  • Smultron
  • Lingon. Finns tydligen plantor att köpa.
  • Havtorn

Räknar med att få plats med två träd. Körsbär och Plommon. En liten sittplats och eftersom jag gillar sten kan det nog bäras dit en stor sådan med maskin. Bara för att bryta av. Undrar om 77 kvadrat verkligen räcker? Vi provar, det finns ju plats att växa åt alla håll. Återkommer med rapport. Avslutar med lite bilder av det som blommar ännu i trädgården.

      

Två som fått vårkänslor!? Snälla humlor, gå och lägg er.

DSC_0083 DSC_0084

Spelar ingen roll vilken årstid det är. Alltid någon av julrosorna som blommar.

DSC_0087

Glad höst på Er.

 

Kommentera

