Gör inte trädgården till en börda.

Nu har jag snart arbetat på Bäsna trädgård en hel sommar. Har som florist ansvaret för butiken/kassan och skötseln av växthusen med säsongsblommorna. Kreativt och spännande.

Jag har ingen utbildning som trädgårdsmästare, det jag kan har jag lärt mig den hårda vägen i vår egen trädgård, så jag suger i mig lärdom från mina kunniga arbetskamrater. Har lärt mig massor och det är bra för det är till mig i kassan kunderna kommer med sina frågor. Kan jag inte svara finns en knapp att trycka på och ute i trädgården spelas en liten melodi, då vet mästarna att jag behöver hjälp och kommer genast ilande. Tack och lov för ibland frågas det konstiga saker.

Är lite förvånad över folks ångest att deras trädgårdar inte är perfekta. Är det bara jag och min man som inte bryr oss om mossan? Oss stör den absolut inte, den är ju både grön och mjuk att gå på. Eller de som måste kratta varje gång de klippt gräset och sedan undrar vilket gödsel de ska ge gräsmattan istället för att låta klippet ligga.

Märkligast är det när trädgården ska vara en inredningsdetalj istället för glädje. Att buskarna blir exakt lika höga, att blommorna har exakt samma nyans och storlek och att trädens grenar växer exakt lika mycket åt alla håll. Skulle dessutom någon växt ta sig friheten att fröså sig på ”fel” ställe. Ja, då blir det tufft. Det finns inte många sådana kunder men de märks. Blomrasister!

Det finns också de som vill ha gift hemma bara utfall att. Vi frågar om växten mår dåligt och får oftast svaret att den blommar fint men om ohyran kommer så… Kan de inte njuta av nuet istället?

På tal på gift. Att man inte vill ha växter vars bär är giftiga är inget konstigt. Det är en mänsklig rättighet att låta barnen plocka av bären i trädgården. Att däremot samma människor kan tänka sig att spruta de ätliga bärbuskarna med farligheter bara för att de sett ett kryp begriper jag inte. Förstår inte riktigt skillnaden.

Sedan finns de andra. Alla underbara, mysiga kunder som blir glada och njuter av sina trädgårdar. De som köper för att de tycker om växter, inte för att grannen ska bli avundsjuk. De som vet att fokusera på det hörn av trädgården som är vackrast för tillfället istället för det som blommat över. De är en stor majoritet, minst 97%, och jag och mina vänner trädgårdsmästarna gläds när vi kan hjälpa  dem.

Och jag  blir mer och mer tacksam för mitt avslappnade förhållande till vår trädgård som jag dessutom är mycket stolt över.

One thought on “Gör inte trädgården till en börda.

  1. Vilket bra inlägg! Jag inbillar mig att de som är genuint trädgårdsintresserade är de som inte bryr sig så mycket om mossan och som inser att skadedjur också ingår i det naturliga kretsloppet.

    Va roligt det måste vara att jobba med sin hobby!

    Kram Nora

Kommentera

