Månadens blomrapport

Idag den 12:e juli har jag gått runt med min kamera igen för att se vad som blommar just nu här i vår trädgård. Den är rätt lummig nu och det har bildats fina ”kombos” lite här och där. Se och njut!

DSC_0074 DSC_0077

Klätterrosen Flammentanz tillsammans med lin och daggkåpa. Chokladblomman i blickfånget.

DSC_0086  DSC_0088 DSC_0097 DSC_0098 DSC_0099 DSC_0038_4

Vid dammen blommar alunrot av okänd sort och ursprung, näckrosor, fänrikshjärtan, orange liljor och en ensam, vilsen krolllilja. Att sitta på soffan vid dammen och lyssna på porlande vatten är en lisa för själen.

DSC_0084 DSC_0090

Stjärnflockan har blivit som en stor limpa och Thalictrum Elin sträcker sig mot skyn.

DSC_0100 DSC_0095 DSC_0078

Det finns både vita och rosa malvor. En av mina Veronicor letar solljus medans astilben vill ha både sol och skugga. Märker när jag ser bilderna att vi har mycket rosa och lila toner i våra rabatter. Inget medvetet, bara slump.

DSC_0089 DSC_0092 DSC_0073

Därför känns det bra när färgskalan bryts med en orangeröd daglilja. Ängsklockorna har klarat sig undan gräsklipparen genom att fly upp på jordkällaren och under en buske hittade jag en liten lila, jättesöt blomma. Har ingen aning om vad det är vet bara att den kommer från små lökar jag fått av en vän.

Kommentera

