Antivåldmanifestation på motorcykel.

Varje år anordnar mc-klubben Red Wings i Mora en träff som de kallar Siljansträffen. En trevlig tillställning. År 1996 införde de tillsammans med SMC Dalarna ett nytt inslag i sina träffar, en kortege Siljan runt för att visa att den absolut största delen av alla som åker motorcykel inte ställer upp på det ökande våldet. De kriminella gängen och brutaliteten utgör säkert bara någon procent av mc-världen men det är tyvärr de som syns och hörs mest. Det gick t.o.m. så långt att vissa krogar inte släppte in gäster med skinnväst, inte ens snygga västar utan märken. Märkligt beslut kan tyckas för dumhet sitter ju inte i kläderna.

Nåväl, Red Wings har fortsatt med sina fredliga korteger och idag för 18:e året i rad. Jag har alltid lyckats pricka in en jobblördag så Mannen i mitt liv har åkt rundan ensam men i år är jag ledig och får följa med. En perfekt dag för en tur runt Siljan med strålande sol.

Vi startar på kajen i Mora. Det är många deltagare, inte bara svenska utan jag ser några danska flaggor och hör både tyska och norska röster. Roligt att visa upp Dalarna när det är som vackrast. Startavgiften är att köpa lotter och hälften av intäkterna går till någon förening eller liknande som arbetar mot våld. I år är det Föräldraföreningen mot narkotika som får pengarna. Hoppas många köper lotter, gärna två-tre stycken. Jag hörde aldrig någon siffra på hur många vi är men nog är det tresiffrigt.

DSC_0057 DSC_0065

Ett band grånade gentlemän underhåller medans vi väntar på avfärd och två äldre damer ute på promenad stannar och rycks med av musiken. Stampar takten så mycket de orkar. Speciellt till låten ”Apache”

DSC_0069 DSC_0070 DSC_0071 DSC_0073

Både jag och Mannen blir lite nostalgiska när vi ser sidovagnarna. Ser däremot inga barn någonstans, det är istället hundar som åker i dem. Knuttar och spättor har tydligen inga småbarn längre. Kan nog bero på att medelåldern här idag är rätt hög. Kanske inte 60+ men snudd på. Minst 50+ i alla fall. Inte ens polisen sänker åldersnivån men han har nog en trevlig dag på jobbet. Han får ju vara med oss.

DSC_0061 DSC_0062 DSC_0064 DSC_0066

Det är mysigt att åka i en välordnad kortege. Lite folkfest faktiskt. Fullt av människor efter vägen. Många har dukat upp fika, andra bara sitter på campingstolar och de tittar, de vinkar, de filmar. Det enda som saknas är små barn som viftar med flaggor annars känner jag mig nästan kunglig där på bönpallen när jag nådigt vinkar tillbaka. Och eftersom jag sitter rätt högt kan jag kika bakom alla och se vad de har i sina trädgårdar. Hinner tyvärr inte fota om jag ser något bra men jag spar det i hjärnans hårddisk. Den som till 95% redan är fylld med trädgårdstankar. Undrar vid vilken procentsats gränsen för nörderi går?

Den här helgen är det också motionsloppet Siljan och/eller Orsasjön runt på vanlig trampcykel. Jag är imponerad för det är långt. Många ömma rumpor i morgon.

IMG_0526

Vi har matstopp i Leksand och jag går runt och knäpper kort på välputsade motorcyklar och små detaljer som visar personlighet. Den gröna cykeln med flygvapenmärken blev vald till Snyggaste motorcykel av Föräldraföreningen mot narkotika.

DSC_0068 DSC_0072 DSC_0076 DSC_0078 DSC_0079 DSC_0083 DSC_0087 DSC_0094 DSC_0096 DSC_0100 DSC_0102 DSC_0058

Tillbaka i Mora vid Red Wings klubbstuga. Går en runda bland tälten och hälsar på några bekanta. Det kan vara bra med färgglatt tält när mörkret smyger på men vi slår några mygg och åker hem.

IMG_0531

Kommentera

