Följetong: ny rabatt, del 2

Den nya rabatten på baksidan fylls, sakta men säkert, på. Det här är dagsläget:

DSC_0008

Under hösten planterade jag två olika solhattar, Echinaecea purpurea, dvs en äkta ”Magnus” och en ”miniMagnus”. Två sorters alunrot, Heuchera -Lime Rickey och -Apple Crisp. En rosenkrage, Tanacetum coccineum, höstflox Phlox paniculata och heter man, som jag, Veronica då känns det naturligt att samla på sig många av den arten. I den här rabatten hamnade en praktveronica, Veronica austriaka.

Sedan grävde jag upp malört och riddarsporre som inte trivdes på andra sidan huset och flyttade hit dem. Hoppas de blir glada för det.

Sent, sent på hösten kom jag på att det kanske var läge att klämma ner lite lökar. Kändes som en chansning för det var nästan snö i luften men de kommer fint. Har räknat bladen som kommer och alla lökar är på gång.

Nu under våren har dåligt väder och tidsbrist, jag har ju fått heltidsjobb, gjort att inte så mycket har hänt. Jag har bara planterat ett roligt gräs, Carex grayi, spikklubba på svenska. Fick det av dottern då det förde en tynande tillvaro på hennes lilla altan i Stockholm. Klart gräset hellre vill bo i Dalarna! Sen har jag köpt och planterat något jag drömt om länge, en Buddleja. Sorten heter Black knight och ska få mycket öm och kärleksfull vård.

Närmaste planerna är att här…

DSC_0005

…där det är en grop ska det stå ett persikoträd. Eller kanske aprikosträd, vi velar lite. Något ska klättra upp på väggen och dölja den vita spaljén och framför där något buskigt, kanske pioner. På den sandiga ytan fortsätter mannen lägga gatsten. Det blir en lagom plats för två stolar och ett kafébord. Mysfika under trädet!

Fortsättning följer…

Kommentera

