Florist – ingen dans på rosor

Jag finns publicerad i en bok!

År 2011 hamnade jag av en slump i ett projekt som kallades ”Kvinnornas skrivbyrå”. Det innebar att vi skulle skriva om våra yrkesliv och jag skrev om  floristyrket fast det var många år sedan jag bytt bort det yrket mot annat butiksjobb. Får nog erkänna att jag saknat blommorna mer än jag trodde.

Det här projektet gick ut på att många kvinnor runt om här i Dalarna satt hemma och skrev, sedan träffades vi i olika grupper på orternas bygdegårdar för att peppa varandra. När alla lämnat in sina alster valde de tre kvinnor som stod för projektet ut 25 berättelser som fick ingå i boken och JAG BLEV EN AV DEM.

Boken gick i tryck och vi blev så småningom kallade till boksläpp på Falu museum. Men det är inte nog med det…

Innan boksläppet läste en skolad skådis upp delar av bokens innehåll i radion. Ett om dagen i fem dagar och MITT BIDRAG VAR ETT AV DEM. Hon läste delen där jag beskriver min mormors begravning. Det går knappt att beskriva känslan av att höra sina egna ord läsas av någon som har utbildning för det. Ryser bara jag tänker på det. jag ringde Radio Dalarna och fick alla fem avsnitten på CD hemskickad. Lyssnar på den när jag behöver uppmuntras.

Vill ni läsa min story finns den under fliken Skrivklåda. Kvinnor i Dalarna berättar.

Så här ser boken ut:

IMG_0436 IMG_0437

 

 

Kommentera

