Att förgifta sin trädgård!?

Hur tänker dom? Alla de som köper dunkar eller sprayflaskor med gift för att ta bort stackars vilsekomna ogräs från sin tomt. 

Vi som bor med egen trädgård (iallafall jag och min familj) gör det för friheten att äta frukt och bär direkt från egna träd och buskar om och när vi vill. Att ha en kryddträdgård är en stor lyx och grönsaker, ja det har vi lärt oss genom åren vilka som är lönt att odla. Sedan affärerna börjat med ofoget att tvätta färskpotatisen så de blir så där äckligt svampiga känns det skönt att gå ut och hacka upp dem ur jorden själv.

Det här vore omöjligt om vi sprutade en massa gift överallt. Och varför skulle vi göra det? Det finns ingen bättre terapi än att gå en vända runt trädgården och för hand plocka ogräset. Jord under naglarna är ett sunt tillstånd och det är inte svårt att lära sig leva med att inget är perfekt.

Vissa bitar av vår gräsmatta har blivit en mossmatta. Gör inget, den är både grön och mjuk att gå på. Gärna barfota. Kirskålen breder ut sig efter gärdesgården. Också helt okey, vi håller den på plats med gräsklipparen. Varje sommar använder jag en semestervecka till att rensa grusgången från ogräs. Jag tar med en hink att slänga det i, en liten spade att hacka upp det med och en transistorradio så jag kan lyssna på Sommar i P1 under tiden jag sitter där. Arbetar mig sakta framåt och det om något rensar verkligen hjärnan. Tänk vad många världsproblem jag löser under den veckan. Hur skulle det bli om jag istället hällde gift på gruset?

Har hört om gift som ”bara” dödar de stackars myror som förvirrar sig upp på växter men inte skadar växten. Hur är det möjligt? Jag tror inte giftet känner skillnad på småkryp eller barnfingrar. Gift som sprayas på maskrosor? Det tar säkert längre tid att hålla undan växter som ska sparas än att för hand dra upp maskrosen om man nu måste ta bort den. Sprayet vet ju inte vad det träffar. Det bara finns där till fara för sin omgivning.

Nej, jag förstår verkligen inte villaägare som först sprider detta gift och sedan låter sina barn leka på de gräsmattorna. Det är kanske lite drastiskt att föreslå grön asfalt med målade blommor istället men ibland undrar jag…

Kommentera

