Följetong: ny rabatt, del 1

Förra sommaren tog vi tag i vår baksida. Vi byggde klart altanen, gjorde ett trädäck utanför och sedan var det äntligen blommornas tur. Min käre bror har skaffat sig en minigrävare! Han har länge behövt och längtat efter en sådan och jag vill ha många rabatter. Tänk hur det kan sammanfalla. Han behöver ju träna…

Först grävde han ut runt altanen så vi kunde fixa med grus och gatstenar. Jag fick också ett hörn att plantera olika sorters gräs på.

Bild

Sen var det dags för stora rabatten. Perfekt i den skyddade smygen mellan altan och garage. Först ritade jag upp konturen och sedan släppte vi in brorsan med sin lilla maskin. Enda kravet vi hade på honom var att vara rädd om körsbärsträdet. Inte för att själva trädet ger så mycket bär utan för att det är en utmärkt klätterställning för Clematisen.

Bild  Bild

Vi hittade en skatt. Inte ett fornfynd men snudd på. För ca 30 år sedan hade vi en sandlåda här på baksidan. När ingen ville leka där längre var det istället kryddland några år. Jag har lite svårt att bestämma var jag vill ha alla trädgårdsdelar (eller för mycket utrymme) så kryddorna flyttade snart till en annan del av tomten och sandlådan begravdes under gräs och glömdes bort. Nu kom den upp i ljuset igen och med den två sandleksaker i plast.

Det kändes lite kluvet för det visar vad som händer med plast som grävs ner i naturen. Absolut ingenting. De såg ut som de hamnat där igår. Det kan förvisso vara trevligt för framtida arkeologer att hitta men vi slänger alltför mycket onödigt som inte bryts ner. Hoppas mänskligheten skärper sig där. Det var länge sedan jag hörde någon tala om Skogsmulle, finns han ännu?

Bild

När bror och grävare var klara började skapandet av rabatten. Kant med gatstenar, torvblock för att få upp lite höjd och sedan massor med jord. Grannen har hästar så där hämtade jag många skottkärror stallgödsel.

Men först kaffepaus…

Bild

…sen jobb igen.

Bild Bild

Bror och minigrävaren åker hem och de första plantorna flyttar in. Vi hade varit på Zetas trädgård för att fika och bara njuta av den miljön och där hittade jag en äkta ”Magnus” plus en minivariant som det ska bli spännande att se om och vad det blir.

Bild

Bild Bild

Nu pågår planeringen för den här säsongen.  Jag har grävt ner lökar, olika Allium. Det som är spikat är att en Buddleja ska bo i hörnet mot altanen och det finns en grop för ett persikoträd. Jag tror det blir ”Frost”

Fortsättning följer…

Kommentera

